“Ma ismét 10,52 km-t futottam és cézár-salátát ebédeltem frissen facsart narancslével, ezzel 948 kalóriát égettem el.” “Kedvesem reggeli mosolya, #36 :)”. "Az én drágám a kiskutyával kergetőzik a parkban.” Vajon melyik Facebook állapotfrissítés számíthat több lájkra? És milyen személyiségek rejtőznek az egyes státusz-posztok mögött? No és milyen típusú mikro-híradással tarolhatnak igazán a lájkvadászok? Ezekre a kérdésekre is van már tudományos válasz.

 

Miről írnak a rejtőzködők és mit posztolnak a kitárulkozók?

Ismerőseink Facebook-bejegyzéseit böngészve gyakran szöget üt a fejünkbe, vajon némelyikük miért szórakoztatja "olvasóit" minden megmozdulásának aprólékos dokumentálásával? Miért avat be például az imént elköltött ebéd részleteibe vagy éppen miért mutogatja szeretteinek képeit unos-untalan? Nem is gondolnánk, hogy ennek mélyebb okai vannak. Mint ahogy annak is, ha valaki gondosan kerül minden olyan témát, amely elárulna róla bármit, ami "burkai" mögé engedne pillantani. Hogy közösségi médiaszereplésünk témaválasztása szorosan összefügg jellemző személyiségjegyeinkkel, arra most bizonyságot talált egy tudományos vizsgálat.

A londoni Brunel University pszichológusainak friss kutatása arra a megállapításra jutott, hogy akik a Facebookon rendszeresen a kedvesükről posztolnak, azoknak jellemzően alacsony az önbizalmuk, míg azok, akik egészséges étkezésről, sportteljesítményről és az elért eredményeikről áradoznak, többnyire nárcisztikusak, azaz hiúbbak, önteltebbek másoknál.

Pozitív lájk-spirálba kerülnek a magabiztosak

A szakemberek 555 Facebook-felhasználó állapotfrissítéseit elemezték, miközben online kérdőívek segítségével feltérképezték, hogy az illetők az öt fő személyiségvonás (extrovertáltság, neurotikusság, nyitottság, kompromisszumkészség, lelkiismeretesség), illetve az önbecsülés és a nárcizmus mennyire jellemző rájuk.

Kiderült, hogy az alacsony önbizalommal küzdők inkább aktuális szerelmi partnerükről posztolnak, hogy így is eltereljék a figyelmet magukról. A nárcisztikus hajlamúak ezzel szemben előszeretettel tesznek tanúságot a sportban vagy a munkahelyükön elért eredményeikről, mivel így szeretnék saját fontosságukat igazolva látni a közösségen belül. Ezek a frissítések rendszerint jóval több lájkot is kapnak, mint a többi poszt, ezért a visszaigazolásokon felbátorodó nárcisztikus karakter újra és újra megosztja a világgal az eredményeit. A nárcisztikusok rendszeresen tájékoztatnak az étrendjükről és az edzésprogramjukról is, ami azt sejteti, fontos számukra, hogy környezetük tudja, mi mindent meg nem tesznek az előnyös külsőért. A lelkiismeretes személyiségjegyűek ugyanakkor az átlagnál többször osztanak meg valamit a gyerekekről.

 Jutalmazó és büntető lájkok

A kutatást vezető Dr. Tara Marshall szerint az ugyan nem túl meglepő, hogy az állapotfrissítéseink a személyiségjegyeinket tükrözik, viszont fontos, hogy megértsük, valójában mi motiválja a megosztásainkat. Az egyes bejegyzés-típusokat ugyanis a közösség eltérő módon jutalmazza lájkokkal és kommentekkel. Azok az emberek, akik több megerősítő visszajelzést kapnak, a társadalmi elfogadottság jótékony hatásának örvendhetnek, míg azok, akik mindebben nem részesülnek, kiközösítve érezhetik magukat.

„A nárcisztikusok általában több pozitív visszajelzést kapnak, mint a többiek, ugyanakkor nem tudhatjuk, ténylegesen mi áll a lájkok és bátorító kommentek mögött: lehet, hogy a felszínen támogatják őket az ismerőseik, a valóságban azonban viszolyognak az öndicsérettől. Annak pontosabb ismeretében, hogy az egyes közléseket valójában hogyan fogadják az ismerőseink, az emberek könnyebben elkerülhetnék az olyan témákat, amelyek inkább untatják a közösség tagjait, mintsem szórakoztatnák őket” – tette hozzá a Brunel University tanára.

A kutatócsoport szerint a további vizsgálatoknak kell még fényt deríteni arra, hogy a különböző poszt-típusok milyen reakciókat keltenek, mennyire teszik kedveltté a szerzőiket, és hogy egyes unott témák gyakori megosztása nagyobb eséllyel vezethet-e a Facebook-barátság megszakításához, a virtuális kapcsolat törléséhez.

A Mindennapi Pszichológia szakértője, dr. Orosz Gábor szociálpszichológus a hírt kommentálva hozzátette: a nyitottabb emberek nagyobb valószínűséggel posztolnak különféle intellektuális témákban, az extrovertáltak pedig leginkább a társas tevékenységeiket jelenítik meg a Facebook falukon.

Szerinte emellett érdemes azt is tekintetbe venni, hogy ha valaki a diétáról, illetve a sportolásról posztol, az erősebben összefügg azzal, hogy posztol-e más témákban (pl. a gyermekeiről vagy társas tevékenységeiről). Hangsúlyozta: a személyiségvonások mellett érdemes lenne feltárni azokat a helyzeteket, melyekben gyakoribbá válik a teljesítménnyel, a sporttal vagy a gyermekünkkel kapcsolatos tartalom megosztása. A személyiségen kívül a szituáció (pl. diploma megszerzése, Vivicitta, ballagás) is igen erősen befolyásolhatja a különböző témák posztolási hajlandóságát. Ezt viszont nehezebb mérni, mint a személyiséget.